Szkolenia dla psów we Wrocławiu

behawiorysta psów, psi psycholog, dogoterapia, szkoła dla psów

Dogoterapia psów

 Dogoterapia psów w teorii

"Pies mój kwiat oszczekując łbem się tuli do mnie

By poistnieć w tym świecie trafnie i beztłumnie

I oczami po prośbie w twarz mi się człowieczy

A ja wchodzę - w Mgłę zwierząt i w Tuman wszechrzeczy "

Bolesław Leśmian 

Pod psem  

Podział na formy

Terapia z udziałem psa

Cele dogoterapii psów

Korzysci z dogoterapii

Cechy psa do dogoterapii

Rasy predysponowane do pracy w dogoterapii

Wymagania higieniczno - zdrowotne

Wybór i szkolenie psa do dogoterapii

 

 

Podział na formy


SP – Spotkanie z psem. Najczęściej są to zajęcia grupowe. Mają na celu umożliwienie pozytywnego kontaktu dzieci lub osób niepełnosprawnych z psem. Zajęcia przebiegają w radosnej atmosferze zabawy ukierunkowanej przez terapeutę. Nie są dokładnie zaplanowane wcześniej. Są formą odprężenia ale jednocześnie stymulują rozwój zmysłów i percepcji, pomagają pokonać różne lęki w kontaktach z otoczeniem czy przełamać depresję. Przebieg wizyty może być spontaniczny, trwa tyle ile potrzeba a terapeuci nie są zobowiązani do prowadzenia dokładnych notatek.

 
  
TP – Terapia z psem. Mogą być to zajęcia indywidualne, jak również grupowe. Mają na celu realizację konkretnego programu ustalonego wcześniej w porozumieniu z głównym lekarzem prowadzącym. TP jest planowane, w rezultacie ma spowodować poprawę w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym funkcjonowaniu pacjenta. Terapia jest w pełni dokumentowana, co pozwala na kontrolę skuteczności i doboru metod. TP ma charakter rozwijany tzn. w miarę postępu rehabilitacji stosujemy coraz trudniejsze zadania.
Dziewczynka z labradorem  
  
EP – Edukacja z psem. Na tego typu zajęciach pies wykorzystywany jest jako pomoc naukowa, ponieważ dzieciom niejednokrotnie dużo łatwiej się otworzyć i zmotywować do nauki u boku ukochanego przyjaciela. Zajęcia mają na celu usprawnienie sfery poznawczej i rozwój umysłowy. Pies pozwala łatwiej przyswajać wiedzę i wpływa na przyjazną atmosferę nauki.
 

 

<< do góry

 

Terapia z udziałem psa

 

Dlaczego to właśnie pies nadaje się tak świetnie do roli terapeuty?

 

1. Pies każdego AKCEPTUJE bezwarunkowo i nie ocenia.
Dziewczynka karmiąca  
2. Pies daje z siebie BEZINTERESOWNIE a niczego nie oczekuje w zamian. Nie stawia warunków i kocha niezależnie od tego czy odnosimy sukces czy porażkę. 
3.
Pies nie ogranicza, pozwala spontanicznie realizować wszystkie pomysły i zachęca do kontaktu.
 
4.
Pies pozwala na wszystko nie okazując zniecierpliwienia. 
5.
Pies buduje poczucie BEZPIECZEŃSTWA, ponieważ jest ciepły, puszysty i miły w dotyku, a głaskanie i przytulanie jest dla każdego przyjemnym relaksem.
 
6.
Pies nie wydaje poleceń, nie upomina i nie strofuje, nie dopomina się spokoju, a jedynie słucha CIERPLIWIE i ufnie czeka na każdy kontakt.
 

 

<< do góry 

 

Cele dogoterapii

 

Cele można zgrupować w następujących hasłach:

 

1) fizyczne – ruchowe

 

  • Rozwijanie motoryki, zmniejszenie napięcia mięśni

  • Rozwijanie poczucia równowagi

  • Rozwijanie umiejętności poruszania się na wózku

 

2) psychiczne – emocjonalne

 

  • Rozwijanie komunikacji werbalnej uczestników zajęć

  • Rozwijanie umiejętności relaksu, odprężania i rekreacji

  • Podnoszenie pewności siebie i budowanie własnej wartości

  • Łagodzenie lęków i fobii

  • Zmniejszanie odczuwania samotności

  • Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi

  • Wywoływanie radosnego nastroju i ogólnego ożywienia

  • Ekspresja emocji ale też umiejętność większej kontroli nad własnymi emocjami

 

Image Pies w grupie

 

3) edukacyjne – intelektualne – poznawcze

 

  • Rozwijanie koncentracji, pamięci i percepcji

  • Zwiększanie zasobu słownictwa i zdolności wypowiadania się

  • Poznawanie nowych pojęć, rozwijanie pojęć takich jak kształt, wielkość, kolor, doskonalenie dostrzegania różnic i podobieństw

  • Rozwijanie poziomu komunikacji

  • Zwiększanie świadomości własnego ciała i przestrzeni

 

4) motywacyjne – społeczne

 

  • Rozwijanie chęci brania udziału w zajęciach grupowych

  • Motywacja do wykonywania zadań i rozwiązywania ćwiczeń

  • Rozwijanie interakcji z innymi w grupie i z personelem

 

<< do góry

 

Korzyści z dogoterapii 

  • Skupianie się na świecie zewnętrznym

  • Rozwijanie zdolności empatii

  • Akceptacja

  • Socjalizacja

  • Wychowywanie innej istoty – poczucie odpowiedzialności

  • Stymulacja psychiczna

  • Kontakt fizyczny poprzez dotyk

  • Rozrywka i rekreacja

  • Rozwijanie wzajemnego zaufania

  • Korzyści fizjologiczne i zdrowotne

 
Jazda na psie  

 << do góry

 

Cechy psa do dogoterapii 

 

  • Przewidywalny

  • Zrównoważony

  • Cierpliwy

  • Łagodny

  • Spokojny

  • Radosny

  • Ufny

  • Przyjazny do dzieci i obcych

  • Tolerancyjny na dotyk i dyskomfort

  • Wytrzymały na ból

  • Chętny do współpracy z człowiekiem

  • Inteligentny i posłuszny

  • Socjalizowany z innymi psami i z możliwie dużą ilością różnorodnych sytuacji

  • Odważny

 
 Dziewczynka na psie 

 

<< do góry 

 

Rasy predysponowane do pracy w dogoterapii

Pewne rasy są predysponowane do pracy dogoterapeutycznej a to dlatego, że charakteryzują się w większości wymienionymi powyżej cechami i mają dużą motywację do współpracy z człowiekiem. Wszystkie powinny jednak zaliczyć testy predyspozycji i zdać egzamin dla psów pracujących w dogoterapii.

Nie wyklucza to mieszańców, o ile posiadają pożądane cechy i zaliczą testy predyspozycji, a następnie zdadzą egzamin dla psów pracujących w dogoterapii.

Każdy wybór psa do tej odpowiedzialnej, trudnej i stresującej pracy powinien być traktowany indywidualnie, poprzedzony wszechstronnymi testami, szkoleniem i obserwacją psa w środowisku zbliżonym do przyszłej pracy. Dopiero gdy wszystkie warunki są spełnione, a przewodnik również posiadł należytą wiedzę z zakresu dogoterapii i prowadzenia psa, możemy rozpatrywać włączenie psa do działań terapeutycznych, najlepiej pod kierunkiem osób bardziej doświadczonych w tego typu zajęciach.

Przykładowe rasy predysponowane w podziale na grupy:

       1. rasy myśliwskie:

GOLDEN RETRIEVER, LABRADOR RETRIEVER, SETER IRLANDZKI, SETER SZKOCKI, WYŻEŁ KRÓTKOWŁOSY

      2. rasy pasterskie:

OWCZAREK SZKOCKI, BORDER COLLIE, OWCZAREK SZETLANDZKI, OWCZAREK AUSTRALIJSKI, BERNEŃSKI PIES PASTERSKI, OWCZAREK FRANCUSKI BRIARD

      3. szpice i rasy w typie pierwotnym:

SAMOYED, ALASKAN MALAMUT, SIBERIAN HUSKY

      4. molosy:

BERNARDYN, NOWOFUNLAND

      5. rasy ozdobne:

MOPS, PUDEL, CAVALIER KING CHARLES SPANIEL, CHIŃSKI GRZYWACZ

<< do góry

 

Wymagania higieniczno - zdrowotne 

Pies terapeuta powinien spełniać określone wymagania higieniczno – zdrowotne. Musi być ZDROWY, wolny od pasożytów wewnętrznych i zewnętrznych, czysty, ZADBANY, co oznacza częste wyczesywanie, kąpiele w szamponach dla psów, czyszczenie uszu i zębów, w razie potrzeby skracanie i piłowanie pazurów.

Pies powinien być pod stałą kontrolą WETERYNARYJNĄ (szczepienia ochronne, odrobaczenia, preparaty owadobójcze).

Czesanie psa
 

 

<< do góry 

 

Wybór i szkolenie psa do dogoterapii  

Należy tu wyodrębnić dwie sytuacje:

1. Idealny wybór to wybór PRZEMYŚLANY, który następuje w momencie gdy szczeniak ma 7 TYGODNI. Nie jest przypadkowy. Znamy matkę i ojca szczenięcia. Wybieramy psa z miotu na podstawie TESTÓW lub opinii psiego behawiorysty. Mamy możliwość zbadania zdrowia psa. Hodowca służy pomocą i sugeruje wybór właściwego psa do pracy dogoterapeutycznej.
 
Od najwcześniejszych tygodni SOCJALIZUJEMY psa ze światem zewnętrznym jak i innymi psami realizując program dla szczeniąt. Szkolimy go wg programu podstawowego i następnie zaawansowanego posłuszeństwa. Proces szkolenia psa jest złożony i stale przeplatany elementami specjalistycznymi służącymi pracy dogoterapeutycznej wg programu szkolenia do dogoterapii. Pies jest przygotowywany do egzaminu dla psów pracujących w dogoterapii.
Dziewczynka z piłką  
 2.Na podstawie obserwacji decydujemy, że DOROSŁY pies może mieć predyspozycje do pracy terapeutycznej. Następuje weryfikacja naszych odczuć poprzez TESTY prowadzone przez doświadczonego behawiorystę. Sprawdzany jest też poziom posłuszeństwa psa. W razie potrzeby posłuszeństwo jest szlifowane wg programu podstawowego i następnie zaawansowanego posłuszeństwa. Jednocześnie realizujemy program szkolenia do dogoterapii przygotowując psa do egzaminu dla psów pracujących w dogoterapii.
 

  

<< do góry